Een unicum afgelopen december: een redactionele illustratieklus waarvoor een ruime deadline stond?! Normaliter speel je in op de actualiteiten en dan heb je al veel tijd als er twee of drie dagen resteren. Nu 2018 tot een einde kwam was dat dus niet zo; ik mocht tekenen bij een artikel dat terugblikte op het jaar. December is een goed moment voor reflectie, voor de balans opmaken. In Rotterdam waren er heel wat pechvogels voor wie het niet zo'n fijn jaar was. Wiens ervaringen en keuzes veel impact maakten op de Rotterdammers. Het Algemeen Dagblad maakte een opsomming/selectie van acht verhalen die het jaar op deze manier samenvatten. Voor de illustratieve compilatie kwam ik, dankzij 'pechvogels', eerst op het idee van een ganzenbordspel. Daarin gaat ook van alles mis, en het zou bijvoorbeeld een chronologische volgorde kunnen aanhouden met vakjes ertussen. Hoe zou dat op de spread kunnen? Maar: zou dat wel leesbaar zijn? In overleg met de beeldredacteur ben ik daarna voor een tweede idee gegaan: een groot rood kruis dat de onderdelen verbindt, als teken van afwijzing. Om er een geheel van te maken wilde ik de lijnen deels parallel laten lopen met die van het kruis. Een beetje geometrisch, zoals de illustratie over het gemeentehuis in Hoeksche Waard, maar dan met wat realistischere verhoudingen. Voor de zekerheid tekende ik een klein extra rood kruisje, dat eventueel gebruikt zou kunnen worden om de bladspiegel interessanter te maken, of bijvoorbeeld als bullet point. Als het toch weinig moeite kost doe ik graag zoiets erbij (of bijvoorbeeld een deel uit een grote illustratie lossnijden, zodat het gebruikt kan worden als losse illustratie), dan is het uiteindelijk aan de redactie om te beslissen of dat gebruiken goed zou werken. Zoals meestal maakte ik eerst een schets: zou de compositie zo werken? In de uiteindelijke versie heb ik hier en daar wat aangepast en dichter bij elkaar geplaatst, licht overlappend. In dit geval was het fijn dat er qua tijd wat meer ruimte was; december is zakelijk altijd een drukke maand en zo kon ik de uitwerking plannen op een moment dat goed in mijn schema paste. Het uitwerken deed ik als volgt: het lijnwerk met stift op A3-papier, en de bewerking en kleur digitaal in Adobe Photoshop. Ik koos een kleurenpalet dat niet al te veel verschillende aspecten heeft, zodat het meer als een geheel aanvoelt, gezien het los van elkaar staande verhalen zijn. Vooral hoe de zwaan eruit is gekomen vond ik zelf erg mooi. Al is het natuurlijk niet prettig wat die vogels, besmeurd met olie, in de Rotterdamse haven (na een ongeluk met een tanker) moeten hebben meegemaakt. Ook niet leuk als je als dierenasiel tegen je zin in moet sluiten en verhuizen. Maar die dingen gebeuren. Mocht je meer willen lezen over de verhalen achter de illustratie, kun je hier het artikel online inzien. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |