Rotterdam staat bekend om zijn haven: bruisende bron van werkgelegenheid, goederen en innovatie. Maar nu Antwerpen steeds meer bedrijven binnenhaalt, heeft het dichtbij gelegen Rotterdam het nakijken. Voor het Algemeen Dagblad mocht ik bij een artikel over deze ontwikkelingen tekenen. Elke haven heeft blijkbaar een havenmeester (historisch ook wel "havenbaron" genoemd en in België "havenkapitein"). Die staat aan het hoofd van de haven en zorgt ervoor dat in globale lijnen de zaken goed lopen en er vooruit kan worden gekeken. In die zin is deze persoon dus het gezicht van de hele industrie en handel daar. In Rotterdam heb je Allard Castelein en in Antwerpen Jacques Vandermeiren. In mijn eerste schetsen verkende ik hoe ik die afstand zou kunnen verbeelden, maar dat je wel nog beide havenmeesters zou kunnen zien. De zee is vrij plat, maar kent ook leuke golven. Daarom heb ik geëxperimenteerd met een soort kleurvlakken als lagen van de zee. Zo wordt de impressie van perspectief gewekt en kon ik spelen met de boten en vissen die je in de zee vindt. Hierboven zie je diverse verkenningen van dit idee. De gedachte erachter is dat alles en iedereen naar Antwerpen wil en gaat (lichtelijk overdrijven kan soms best in redactionele illustraties) en dat dat spreekt uit de beelden: aan de kant van Antwerpen zie je flink volle containerschepen en dikke vissen. Zelfs de zeedieren willen daarheen. Aan de kant van de Rotterdamse havenmeester alleen wat dunne visjes en een plastic flesjes. Gezien de Antwerpse meneer nogal klein zou zijn in deze compositie koos ik voor een soort stripachtige vergroting, alsof je met Allard Castelein mee door de verrekijker kijkt. Bij werk voor kranten en magazines werk je meestal met een korte deadline; je zit immers dicht op de actualiteiten. Zo probeer ik in mijn schetswerk snel een idee neer te zetten en leg ik dat voor aan de beeldredacteur. Overigens werk ik ook bij langere projecten in fases: eerst de compositie en het idee uitproberen en daarna pas uitwerken. Grote veranderingen maken aan het eindresultaat kost meer werk dan even tussendoor feedback bespreken en die mee kunnen nemen in de uitwerking. In dit geval was de uitwerking laag voor laag in Photoshop: voornamelijk kleurvlakken en een schaduwlaag. Voor mijn doen wat meer kleuren dan ik vaak inzet maar nog altijd een beperkt kleurenschema. Zo vormt een illustratie snel een visueel geheel. Dit keer paste een wat meer panoramisch, lang, liggend beeld, vanwege de uitgestrekte zee en de skyline van Antwerpen. Ook koos ik hier voor een vrijstaand beeld, dat overging in een transparante achtergrond. Zo kon je duidelijk de laagjes van de zeevlakken zien. De illustratie kwam in de weekendeditie van 9 en 10 februari van het AD. Lekker veel ruimte ook, met zo'n brede spread. Altijd leuk om mijn eigen werk gedrukt te zien! Hieronder nog een paar details. Mocht je meer willen lezen, kun je hier het artikel vinden. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |