Lieve Paul, met veel plezier kijk ik naar je televisieprogramma's, ook naar je gastoptredens in De Wereld Draait Door. Maar na de uitzending gisterenavond werd ik vanochtend wakker met een zure smaak in mijn mond. Et tu, Paul? Je draagt de Nederlandse cultuur een warm hart toe, dat weet ik. En het is een ontzettend leuk uitgangspunt, dat koken met pubers. En je zoekt nog een logo, top. Leuk dat je wilt dat een jong iemand dit maakt. Maar ho, wat? Je maakt er een wedstrijd van, terwijl het gewoon om werk gaat? Nee, toch, Paul. Je bent zelf een creatieve duizendpoot, je zou beter moeten weten. De markt wordt verziekt door initiatieven zoals deze. Crowdsourcing is iets anders dan exploiteren. Zeg me asjeblieft dat ik verkeerd lees, maar je biedt niet eens een beloning, behalve dat het gebruikt of gezien zal worden. Ook beginnende ontwerpers verdienen een fatsoenlijke vergoeding; "exposure" is alleen een verdienste, een open deur die samengaat met de financiële waardering voor je inzet en expertise. Van alleen genoemd worden als de maker kun je geen huur betalen. Ik ben echt niet de meest commercieel ingestelde persoon ooit. Maar ik vraag je begrip in deze neerwaartse spiraal die jij nu verder doorzet. Ontwerpen is ook een vak, een beroep. Je vraagt toch ook niet aan verschillende tatoeëerders om een tatoeage op je lichaam te zetten om vervolgens alleen diegene wiens werk je het mooist vindt te betalen. Of nee, wacht even. Er staat niet eens iets over een beloning of vergoeding. Je vraagt van jonge ontwerpers om tijd en moeite te steken in een ontwerp om een kleine kans te maken dat hun ontwerp gebruikt gaat worden. Goedkoop en te gemakkelijk. Val niet in hetzelfde patroon als de NS. Je bent beter dan dat. De voorwaarden vereisen dat het logo eigendom wordt van de producent. Het mag voor alle uitingen rondom het programma gebruikt worden, een recht waarvoor de maker eigenlijk nog een extra toelage zou mogen vragen. Die zou immers ook mee mogen profiteren van het gebruik in zo'n breed toegankelijke publicatie. Trek die opdracht terug, Paul. Benader een professionele ontwerper (die meer dan "een beetje goed" (DWDD-uitzending) is met lijnen en vormen) wiens stijl je aanspreekt en laat zij/hij speciaal voor jou het meest passende logo maken. En als je meerdere ontwerpen wilt zien voordat je iets toezegt, oké, maar schrijf dan een fatsoenlijke pitch uit waarvoor alle deelnemers een vergoeding krijgen. Dan kan men er ook echt de tijd en moeite insteken die het programma verdient. Of, als je écht dit door wilt zetten, schrijf er een fatsoenlijke beloning voor uit, van minimaal vier cijfers. Je programma verdient een goed logo, maar Nederlandse ontwerpers verdienen ook een toekomst. En als je echt het Nederlandse cultuurlandschap een warm hart toedraagt, teken je meteen de petitie van Platform Makers. Vriendelijke doch teleurgestelde groetjes, Renée EDIT Inmiddels staat er bij de oproep vermeld dat er een "passende vergoeding" wordt geboden aan de winnaar (al is nog onduidelijk wat dat dan precies inhoudt). En ook al blijf ik het oneens met het concept "wedstrijd", mag er ook wel gezegd worden dat Paul en zijn team netjes en snel reageerden op Twitter en via de mail.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |