De Gelderlander (regionale krant) dacht: hey, laten we een wedstrijd organiseren. Ontwerpen is immers een kansspel, een sport. Ik ben niet zo'n voorstander van je gratis voor iemands karretje te laten spannen voor een kans om betaald te worden. Daarom deed ik op een ludieke manier mee, en: werd publieksfavoriet!
Het moge duidelijk zijn dat de ingezonden tekening geen representatie is van mijn getrainde tekenhand, een kleurgevoel, ervaring in composities of gevoel voor woordgrapjes. Dat zou ook niet overeen komen met het doel van mijn actie; wil je toegevoegde waarde, kunnen putten uit een set vaardigheden en inzicht, is het niet meer dan logisch dat je daarvoor betaalt. Jee, zelfs het mailtje typen kostte me meer tijd dan het uitwerken van de 'cartoon'. Een dergelijke oproep werkt in de hand dat steeds meer organisaties vragen om gratis werk, en ik spreek me dan ook regelmatig uit tegen dit soort ontwikkelingen. Soms is het goed bedoeld, maar vaak is het niet veel meer dan een verkapt misbruik van creatieven en hun drang om te maken en wens om gezien te worden. Dit heet dan ook spec werk. Hieronder een korte animatie (niet door mij, maar embedded omdat ik de boodschap steun en verspreid) over wat dat inhoudt.
Overigens is een pitch heel iets anders; daarbij kies je een paar mensen uit, op basis van portfolio, en vaak voor een vergoeding zodat de ontwerper er ook tijd en moeite in kan stoppen om tot iets goeds te komen, en die presenteren dan een concept. Maar hier (en bij veel van dit soort wedstrijden) gaat het om het gratis-vrijblijvend-omniet-kosteloos inleveren van een uitgewerkt beeld, zonder dat je kan onderhandelen onder de voorwaarden, vaak om een minimale kans . Ook als freelancer ben je immers een ondernemer, vergeet dat niet! Goede zaken doen vereist fatsoenlijk contact en redelijke onderhandelingsmogelijkheden uit wederzijds respect. Ben je ook een creatief? Laten we ons niet tegen elkaar laten uitspelen! Respecteer jezelf en (de waarde van) je werk. Lees bijvoorbeeld ook eens over de #tegendebakker, bedacht door journaliste Franka Hummels.
De Gelderlander
Nadat ik mijn ludieke inzending verstuurd had, en de stemronde opende, kreeg ik (gelukkig) veel bijval van collega's en sympathisanten. En: eerlijk is eerlijk, De Gelderlander had mijn inzending ook kunnen censureren. Zo nu en dan kreeg ik weer een berichtje van iemand die het gedeeld had en toen kreeg ik plotsklaps weer 20 steunbetuigingen binnen. Een bindend stemadvies krijgen van Retecool is natuurlijk ook.. retecool. In het vervolgstuk hierop bleek de oplettende stukjesschrijver te hebben gezien dat in de allereerste oproep van De Gelderlander nog een bedrag van €5000 werd genoemd, in plaats van de €500, voor de winnaar. Zal waarschijnlijk een typefoutje zijn, maar dat zet ook wel dingen in perspectief natuurlijk.
Nu ging ik er sowieso niet van uit dat ik überhaupt zou winnen; het ging me ook alleen om het statement. Officieel heb ik ook niet gewonnen, alleen de meeste stemmen behaald (met verre afstand van nummer 2). De winnaar werd namelijk voor 50% bepaald door een jury (uit de redactie van De Gelderlander). Lekker ingedekt, maar goed. De uitslag werd op 9 april kenbaar gemaakt door de voorpagina van de krant, maar je kan er ook hier over lezen, of bijvoorbeeld,via Blendle (pagina 12, je kan alleen niet erop klikken en het beter lezen). Ik kan me goed voorstellen dat de jury het "helemaal niks" vond, het stelt namelijk tekenkundig/visueel gezien ook echt niet veel voor. Het gaat om de boodschap, en ik hoop dat ik een klein beetje bijdraag aan het tegengas geven tegen dit soort ontwikkelingen. En gelukkig is het niet zomaar "een opvatting", maar delen veel creative professionals die met mij. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |