Wanneer je weinig te besteden hebt, is goede tandzorg misschien het laatste waar je budget voor hebt; je hebt wel genoeg aan je hoofd. Aan de andere kant snappen tandartsen en mondhygiënisten vaak niet waarom mensen niet op komen dagen. Afspraak is toch afspraak? In die communicatie gaat veel mis. Stichting De Vonk trekt al tientallen jaren op met mensen met een laag besteedbaar inkomen. Eind 2015 is op initiatief van De Vonk het project Tandzorg op Maat (ToM) opgestart, een pilot waarbij goede communicatie tussen tandzorgprofessionals en patiënten centraal staat, waarbij hulpverleners een versterkende rol kunnen spelen. Om dit allemaal goed over te kunnen brengen, mocht ik een animatiereeks ontwerpen. Tandzorg op Maat Samen met de CZ-groep, de GGD, het Bergmansfonds, de Gemeente Tilburg en een drietal tandartsen ging Stichting De Vonk onderzoeken welke structurele oplossingen er kunnen zijn voor deze situatie. Iedereen wil immers een fijn gebit, maar soms ben je niet in staat om bepaalde (vervolg)behandelingen te ondergaan. Het onderzoek uit de pilot is inmiddels afgerond en de conclusies, samen met een hele rits aan praktische tips, zijn in een rapport gegoten. Die maatschappelijke inslag sprak mij zeer aan, en ik heb al eerder met veel plezier een project van De Vonk mogen illustreren. In eerste instantie mocht ik van Marja Wittenbols van De Vonk het voorlopige rapport inzien, dat ik aandachtig doornam. Zodra de doelgroep duidelijk in beeld was, we de opties en wensen besproken hadden, en ik duidelijk de kern voor ogen had, ging ik aan de slag met het concept. Concept- en stijlontwikkeling In de beginfase van een animatie is het vaak nog wat aftasten. Er vormt zich langzaam een idee in mijn hoofd, en vanuit de hoofdboodschap, met de doelgroep in het achterhoofd, schets ik erop los. Stapje voor stapje wordt het concreter, en kan ik dat vertalen naar een of meerdere stijlvoorstellen (welke kleuren, wat voor vormtaal) en een storyboard met nette, duidelijke schetsen voor het verhaal. Hierboven zie je het vrij chronologische verloop van het ontwerp voor de tandarts, en hieronder zie je een deel uit een storyboard. Voor de kleuren koos ik een rustig kleurenpalet, met niet al te felle tinten, met blauw als belangrijkste kleur. Dat is een rustgevende kleur die veel gebruikt wordt in de zorg en in zakelijke communicatie. Toen het concept stond, bleek dat alle tips bij elkaar in één animatie wel erg druk zou worden. In goed overleg met Marja van De Vonk heb ik het verhaal uitgesplitst in drie delen, elk voor een van de drie doelgroepen: de patiënt, de zorgprofessional, en de hulpverlener. Het complete project werd dus wat groter; er is aardig wat overlap in verband met de algemene tips, maar elk van de drie animaties an sich bevat net wat meer losse tips. In het storyboard hierboven zie je het al: losse 'eilandjes' die samengevoegd worden. Aangezien het om het bijeenbrengen gaat van de diverse doelgroepen, en het verbeteren van de onderlinge communicatie, koos ik voor een dergelijk concept. De stijl waarin ik het uitwerkte is een isometrische; dat klinkt heel fancy maar wil eigenlijk zeggen dat het 3D lijkt, maar opgebouwd is uit 2D-lagen. Een beetje zoals bepaalde bouwtekeningen. Uitwerking Alles duidelijk, de tekst akkoord? Dan allereerst aan de slag met alle losse onderdelen aan artwork illustreren. Er moet eerst beeld zijn, voordat ik iets kan laten bewegen. Dit deed ik in Adobe Illustrator; dan zijn alle elementen in vector en zijn ze op elk formaat scherp, en is het goed te doen om feedback mee te nemen en iets kleins aan te passen eventueel. Om te zorgen dat alles in 3D op elkaar aansloot, maakte ik gebruik van een raster. Eerst begon ik met de basisvormen (een kubus, een vlak) om daarna steeds complexere onderdelen uit te werken. Het was wel even puzzelen, aangezien ik nog nooit in een dergelijke stijl had gewerkt. Maar dat mag geen beperking zijn, dus ik vond het een leuke uitdaging. Om alles goed terug te kunnen vinden in het animatiebestand, is het belangrijk dat elke laag die zelfstandig beweegt, een aparte naam krijgt. Aangezien het hier om aardig wat lagen gaat (elk kleurvlak tussen zwarte lijnen wordt geanimeerd), was dat een behoorlijke klus. Vervolgens zorgde ik ervoor dat elk 'eilandje' en alle mensen een aparte compositie vormden, waardoor ik sommige delen goed kon hergebruiken in de verschillende versies. Voor het font koos ik Andara Upper Case. Ook deed ik in het begin een paar animatietestjes, zodat de timing en vormen goed zaten. Hier leerde ik dankbaar gebruik te maken van de optie om "vector shapes" te maken van de lagen artwork. Misschien een wat technisch verhaal, maar in Adobe After Effects kun je iets omzetten bij lagen waardoor je alles van die vorm kunt beïnvloeden. Zo kon ik de 'eilandjes' en de verschillende onderdelen goed laten verschijnen. Net als bij de animaties voor Kompass en PEOPLE Project werkte ik dit keer voor de voice-over met Tom Afman voor de stem en voor de opnames met de diensten/studio van Guy Roelofs. Ook was het de eerste keer dat ik met Jordy Zijlmans samenwerkte voor het sound design (de effectjes die je hoort, de uitgekozen muziek, de finetuning). Als je benieuwd bent naar hoe dat allemaal samenklinkt, scroll dan snel naar beneden. Resultaten Voor de bijhorende buttons, om de animaties online breed te kunnen delen, maakte ik ook onderstaande losse afbeeldingen. Je kunt op alle drie klikken om naar desbetreffende animaties te gaan. De pilot is nu afgerond, maar het project wordt zeker voortgezet. Zo gaan we kijken of de animaties bijvoorbeeld ook ter voorlichting in wachtkamers kan worden afgespeeld. Meer weten over Stichting De Vonk, of over Tandzorg op Maat? Het rapport zal zeer binnenkort integraal op www.stichtingdevonk.nl in te zien zijn. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |