Als onderdeel van het Erasmus+ Programme werkt de Vrije Universiteit Amsterdam samen met drie andere Europese universiteiten en lokale partners aan het PEOPLE Project. Hierbij worden studenten en docenten gekoppeld aan bedrijven en organisaties, om aan de slag te gaan met echte business challenges. Die staan allemaal in het teken van duurzaamheid.
Om uit te leggen wat het PEOPLE Project inhoudt, en om dit allemaal wat toegankelijker te maken, mocht ik een (whiteboard)animatie ontwerpen. In dit blog een vogelvlucht langs het ontwerpproces, naar het resultaat.
Voor het eerst sinds lange tijden weer eens een Engelstalige animatie! Dat was even wennen, maar een prettige uitdaging. Wat mij het meest aansprak, was de sociaal-maatschappelijke aard van dit project. Zo is één van de doelstellingen van PEOPLE een betere connectie maken tussen studenten van de sociale wetenschappen (denk aan bijvoorbeeld psychologie en antropologie) en de arbeidsmarkt. Goede stap om iets te doen aan jeugdwerkloosheid, een problematische situatie die ik bij veel van mijn leeftijdsgenoten zie.
Conceptfase/verkenning
Voordat ik aan de slag ga, bespreek ik meestal met de opdrachtgever de wensen en opties, bijvoorbeeld tijdens een fysieke afspraak. In dit geval: ook leuk om een keertje de VU te bezoeken, haha. Tijdens zo'n gesprek (soms via Skype) kunnen we meteen kortsluiten wat de belangrijkste elementen uit het verhaal zijn, wie de gewenste doelgroep is, waar het animatiefilmje voor ingezet gaat worden, en dergelijke. Soms is er al een heel pakket aan informatie beschikbaar, soms ligt het allemaal nog wat abstracter.
In de eerste fase werk ik aan een storyboard, met een script en schetsen. Hiervoor probeer ik al vrij nette schetsen, niet zomaar onduidelijke doodles, te maken. Die moeten natuurlijk wel duidelijk zijn, zodat we goed over mijn ideeën kunnen communiceren, zodat ik wensen en feedback mee kan nemen. Het liefst werk ik aan een storyboard in een proces waarbij tekst en beeld samenwerken. Dus een soort brainstorm waarbij langzaamaan beide steeds vastere vorm krijgen; de schetsen bijwerken naar aanleiding van wat woorden, en het script hier en daar weer inkorten en aanvullen zodat de hoeveelheid in lijn is met de hoeveelheid scènes. Beeld en tekst moeten elkaar immers versterken. Tijdens de conceptfase houd ik uiteraard rekening met de lengte (hoeveelheid woorden, aantal scènes/details); bij een animatiefilmpje als deze wil je echt niet dat het meer dan een paar minuten duurt. Dan onthoudt men veel minder goed wat er allemaal voorbij komt en heb je een grote kans dat kijkers halverwege afhaken. Less is more. Een kernpunt van het PEOPLE Project zijn de 'people-centred learning cycles'; een proces dat een aantal fases kent en samen een rond geheel vormt. Dat, gecombineerd met het thema over duurzaamheid, voornamelijk in de energiesector, leidde tot het idee om elke fase als een soort kabel te tekenen, waardoor de fases in elkaar kunnen klikken. We beginnen in het midden, met de algemene informatie, om vervolgens de verschillende fases licht aan te stippen.
De schetsen op papier scan ik in, schoon ik op, en zet ik in een overzichtelijk bestand. Hieronder zie je een voorbeeldje van de opbouw: bovenaan staat de tekst van het script, dat de voice-over zal vertellen, met in het midden een compositieschets en eronder extra toelichting over wat er gebeurt in die scène - bijvoorbeeld in welke volgorde, wat de camera doet en dergelijke. In het proces zijn hier nog kleine dingetjes in aangepast. Zoek vooral onderaan deze blog het resultaat op, en vergelijk!
Hoe het verhaal loopt, wordt dus duidelijk in een storyboard. Daarnaast ontwerp ik tijdens een conceptfase vaak diverse stijlvoorstellen, die allemaal passen bij de boodschap en de huisstijl, maar net wat van elkaar verschillen. Die bespreken we dan, en zo valt er wat te kiezen. De sfeer, de vormtaal van de beelden, kunnen we zo al in een vroeg stadium aftasten. Als ik gelijk alles uitwerk, en later blijkt dat een ander type lijnen of meer gestyleerde verhoudingen beter zouden passen, is corrigeren veel meer werk dan die eerste paar stijltestjes.
In het logo van het PEOPLE Project zien we vier mensen aan een soort ronde tafel, met elk steeds een andere kleur: oranje, blauw, paars en groen. Samen met de zwarte lijnen zijn dat ook de enige kleuren die ik verder gebruikt heb, en de kleuren van de vier fases heb ik hiermee laten corresponderen. Voor de stijltestjes probeerde ik ook witte schetsachtige lijnen op een donkergrijze achtergrond, als een soort krijtbord (vanwege het onderwijsthema), maar dat werkte niet zo goed samen met de andere kleuren. Misschien een andere keer te gebruiken! Uitwerking
Als dit alles goed is doorgenomen met de opdrachtgever voor feedback, eventuele aanpassingen en goedkeuring, ga ik aan de slag met de uitwerking. In dit geval was het fijn dat de mevrouw van de VU concrete feedbackpunten kon formuleren, waar ik goed mee vooruit kon.
Voor het tekenen gebruik ik het programma TVPaint. Dat is een heel fijn programma voor traditionele 2D frame-voor-frame-animatie, en dergelijke whiteboard-achtige animaties. Hieronder zie je hoe ik de compositieschets in een aparte, lichte laag kon importeren en vervolgens de nette tekeningen kon opbouwen in een paar lagen daarboven. Vervolgens kan ik de bewegingen exporteren zonder die schetslaag. Het editen van de camera en de audio, de timing en dergelijke deed ik in Adobe After Effects. Vanuit ruwe overgangen en een schets, bouw ik in stapjes naar een lekker lopend animatiefilmpje. Bij whiteboard-achtige animaties heb je vaak een hand in beeld die de composities tekent. Dat heb ik bijvoorbeeld hier wel eens eerder gedaan, en in deze techniek monteer ik die in After Effects over de tekeningen heen. Nu werd dat in dit geval wat afleidend, dus hebben we ervoor gekozen de tekeningen in beeld te hebben, zonder handen eroverheen. Je ziet de composities zo duidelijk opgebouwd worden. Wat voor mij een belangrijk leerpunt was, was de grootte van de compositie. Vaak werk ik met losse scènes, die na elkaar verschijnen. Omdat het voor het overzicht fijn was dat in dit geval alles in één grote compositie zou zitten, heb ik in TVPaint een groot bestand opgezet. Dat was ongeveer drie keer de breedte van normaal HD-beeld, zodat de tekeningen ook bij het inzoomen scherp zouden zijn. Dat zorgde wel voor een ontzettend lange verwerkingstijd; mijn computer had moeite met elke handeling. Iets wat normaal 20 seconden zou duren, duurde nu snel 10 minuten. Niet heel praktisch dus, maar gelukkig heb ik er wat technisch op gevonden en weet ik hoe dit in de toekomst te vermijden.
Voor de audio bespreek ik meestal meerdere opties. Willen we een voice-over? Die helpt wel het verhaal dragen. Met wat voor stem, in welke tone of voice? Dit keer heb ik met Tom Afman gewerkt, en voor de opnames hebben we gebruik kunnen maken van de diensten/studio van Guy Roelofs. Het beste resultaat komt van het werken met professionals, maar soms wil een organisatie het liefst zelf de stem aan de animatie meegeven, bijvoorbeeld van de directeur of van een ambassadeur. Dat kan ook natuurlijk, en dan coach ik diegene een beetje in de studio om alle tekst op een interessante manier in te kunnen spreken.
Daarnaast kijk ik wat er binnen het budget past qua sound effects of achtergrondmuziek. Bij deze animatie hebben we gekozen voor een standaard, royalty-free deuntje voor zachtjes op de achtergrond.
Resultaat
Ook op zoek naar een fijne manier om jullie verhaal kort in beeld en tekst te gieten? Contacteer me in dat geval, dan kijk ik graag vrijblijvend of ik iets voor jullie kan betekenen, of dat nu bijvoorbeeld in een infographic, cartoon, illustratie of een animatie als deze is.
Meer weten over het PEOPLE Project? Bezoek dan de website, Facebook en Twitter. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |