Ben je benieuwd wat je kan verwachten als ik kom schilderen op jullie bruiloft? Je trouwt ook niet elke dag, dus ik kan me voorstellen dat je nog nooit een live kunstenaar hebt ingehuurd. Of misschien ben je je aan het oriënteren op hele persoonlijke huwelijksgeschenken, en ben je benieuwd wat het zoal inhoudt. Of ben je een collega en vraag je je af hoe ik het aanpak en wat ik meeneem? Als professioneel illustrator en schilder ben ik altijd op zoek naar de beste materialen om mijn creaties tot leven te brengen en de mooiste herinneringen vast te leggen op doek. In deze (vrij uitgebreide) blog zal ik ingaan op de verschillende materialen die ik meeneem en waarom ik deze gebruik. Mocht je allereerst benieuwd zijn naar wie over de vloer komt: ik ben Renée, zie deze pagina als je meer wilt weten over mij. Deze blog is opgedeeld in twee delen:
Ik neem je uitgebreid mee in hoe mijn werkplekje eruit kan zien en wat ik waarom zoal meeneem. En wat ik tegenwoordig niet meer meeneem. Dit is een lijst die nog steeds in ontwikkeling is, die ik af en toe aanscherp, op basis van mijn eigen ervaringen en dankzij tips van collega's. 1. Essentieel – wat ik altijd meeneemEzel Een goede schildersezel is een fijne basis. Qua merken en modellen heb ik er diversen uitgeprobeerd. Vaak geldt: hoe groter, hoe steviger. Dat kan wel eens fijn zijn als je bijvoorbeeld in de harde wind op het strand gaat schilderen. En een groot doek past vaak niet op een klein veldezeltje (een inklapbare, driepotige ezel die je het 'veld' mee in neemt). Maar groot en stevig betekent ook zwaar. En ik kan niet altijd dichtbij laden en lossen en soms moet die ezel aardig wat kasteeltrappen mee op om bij de juiste zaal aan te komen. Als kunstenaar aan de klus beginnen met lamme, vermoeide armen is niet zo handig. Tegenwoordig heb ik drie ezels die het vaakst meegaan. Wie van de drie? Dat hangt af van:
De eerste factor is de meest bepalende. Ik kan een doek van 90 bij 70 niet met een gerust hart op mijn kleinste veldezel zetten. Als er een kleiner canvas meegaat, zou dat wel kunnen. Alleen komen we dan bij de tweede factor: als ik op het strand zou schilderen of buiten in een ietwat modderig veld, dan wil ik een ezel met een stevige basis, die niet wegzakt. Daarnaast, als de ruimte heel krap is, wil ik ook niet meer plek innemen dan zou hoeven. Dat mensen tegen de ezel aan dansen of struikelen over de poten, zou niet heel handig zijn. Merken en modellen: Kistezel, Mabef M/23 De linker is een uitklapbare 'kistezel'; een veldezel met drie poten die ook een compartiment heeft waarin ik wat materialen kan opbergen. Ik kan hem dragen als een soort rugzak, dankzij de bandjes. Compact en geschikt voor kleinste doeken. Middenmaat, Museo E32N Barcelona Deze kun je redelijk ver inklappen en ook horizontaal leggen. Ik heb alleen momenteel bij die van mij een probleem met een van de schroeven, waardoor ik deze niet meeneem. Deze komt als een soort DIY IKEA-pakket, je moet hem zelf in elkaar zetten. Grote atelierezel Eerlijk gezegd kan ik niet terugvinden welk model dit precies is. Ik heb deze sinds het eerste jaar dat ik op de kunstacademie zat. Het is een grote, stevige ezel. Je hebt zo'n variant ook met wieltjes maar mijne is zonder. Een model dat erop lijkt (op de ronde hoeken na) is de Venice van Talens. En ik heb een stukje van de bovenkant afgezaagd zodat deze ezel in de auto past. Deze ezels zijn te koop bij winkels als DEVA (in Breda) en Gerstaecker (Harolds, in Rotterdam). Update in 2024: tegenwoordig passen bijna alle formaten op mijn Kistezel, Mabef M/22 (het bredere broertje van de M/23). Er bestaat ook zogenaamde tafelezels, maar die hebben geen poten, kunnen niet altijd grotere doeken aan en dan zou ik afhankelijk zijn van een stabiele tafel op de locatie. Er zijn ook grote driepootezels, maar die zijn niet in te klappen en als je dan toch een grote en zware ezel meeneemt, ga ik liever voor een atelierezel. Ik heb ook wel een paar metalen schildersezels geprobeerd maar die vond ik niet fijn. Eerder koud en hadden vaak ook scherpe hoekjes. Canvas Ik kan helemaal niet zelf opspannen, dus ik koop professioneel opgespannen, kunstschilderskwaliteit doeken in. Linnen is ideaal, stevig en duurzaam. Bij de klussen waar wat meer budget is, kan ik een linnen doek nemen in plaats van een canvas doek. Vaak werk ik op een doek van normale diepte (2 cm). Op aanvraag werk ik ook wel eens op een dikker doek, een zogenaamd '3D doek', van zo'n 4 cm diep. Als vegetariër vind ik het belangrijk dat er geen dieren dood zijn gegaan voor alle producten waarmee ik werk. Dus ik gebruik geen doeken waarin dierlijke lijm is verwerkt. In mijn huidige (2024) pakketten bied ik deze formaten aan:
De standaardformaten koop ik in bulk in, en daarvoor heb ik ook een doos beschikbaar (voor aan het einde van de avond), dus die zijn ietsjes goedkoper dan een doek van een willekeurig ander formaat. Maar natuurlijk kan een vierkant doek ook. Als klant kun je zelf het formaat kiezen. Het grootste waar ik op schilder (voor een doek van het premium pakket) is 100 bij 80 cm. Als je het kleinste pakket afneemt, schilder ik liever niet op 90 bij 70 cm. Ik schilder de zijkanten ook mee (en daar komt ook mijn signatuur en het jaartal), en ik zorg ervoor dat aan de achterkant alvast een draad zit. Het schilderij van jullie bruiloft kun je dus direct thuis in de woonkamer ophangen, zonder lijst. Al kan ik natuurlijk achteraf met jullie meedenken en bij mijn lijstenmaker informeren naar de opties als jullie het (schilderij van jullie) huwelijk willen inlijsten! De onderlaag zit er al op als ik bij jullie locatie aan kom rijden. Dit heeft twee doelen:
Deze kleur onderlaag kan ik toespitsen op jullie setting. Stel, jullie binnenlocatie heeft wat meer neutrale kleuren, met veel gebroken wit of lichtgrijs, dan is het gek als ik een fel oranje eronder heb. Dan werk ik eerder met burnt umber, dat is wat meer ingetogen. Of stel, het gaat om een feestelijke avond met felle lichten, dan zou ik bijvoorbeeld een paarse ondergrond kunnen opzetten. Bij het schilderij van Oud en Nieuw (bovenaan deze blog) begon ik met een donkerpaarse-blauwe onderlaag. Met licht en donker doe ik eerst de opzet, een schets met verf. Ik zoek naar algemene proporties en perspectief. Daarna voeg ik het bruidspaar en meer kleuren of details in stappen toe. Verf Ik werk met acrylverf, een synthetisch type verf, die geurloos en waterbestendig is en snel droogt. Zo is er steeds weer een nieuwe laag. Het is gemakkelijk te mengen en er zijn veel kleuren in beschikbaar. Als ik wat transparanter wil werken voeg ik wat vloeibaar medium toe, dan wordt de verf minder dekkend. Vaak is het binnen 30 minuten na de laatste kwaststreek veilig om het doek ergens vast te houden of tegenaan te zetten. Mocht het nog nat zijn als ik het presenteer, waarschuw ik daar altijd eventjes voor (zou toch zonde zijn van dat nette pak als er verf op komt). De merken verf waar ik mee werk zijn Rembrandt en Amsterdam, beiden van het Nederlandse bedrijf Talens. Gemaakt in de fabriek in Apeldoorn, waar ik wel eens een rondleiding heb gehad. Hoogwaardige kunstenaarsverf die kleurvast blijft (dus niet dat je vijf jaar na je bruiloft tegen een verkleurd doek aan zit te kijken). De leverancier garandeert 100 jaar 'lichtechtheid', dat zie je aan de +++ op de tube. Met de primaire kleuren geel, cyaan (soort blauw) en magenta (soort roze), en zwart en wit, kan ik vaak al prima vooruit. Lange tijd waren dat de enige tubes die ik meenam. Tegenwoordig vind ik het ook wel fijn om een paar andere pigmenten mee te nemen, bijvoorbeeld Pruisisch of ultramarijn (donker)blauw, dat ik graag gebruik in plaats van zwart. Zwart slaat vlaak een kleur vlak, daarmee gemengd wordt de kleur fletser. Terwijl mengen met donkerblauw vaak een mooie diepe kleur geeft. Afhankelijk van het thema neem ik ook wel eens goud-, zilver- of neon-kleuren mee, in minitubetjes. Voor de kleine finishing touches hier en daar. Kwasten, palet, water en tape Die verf moet natuurlijk op een bepaalde manier aangebracht worden, op het doek terecht komen. Hiervoor gebruik ik verschillende kwasten. Ik neem diverse formaten mee. In het begin zal ik wat grotere, platte kwasten gebruiken voor de opzet. Later in het proces gebruik ik kleinere, puntige kwasten voor de details. Ik gebruik eigenlijk zelden een paletmes (droogt langzaam, knoeit makkelijk) of van die waaierkwasten die je misschien kent van de Bob Ross-video's. Ik gebruik als vegetariër geen producten waarin dierlijke haren zijn verwerkt. Voor de liefhebbers: een fijn merk en model vind ik de synthetische, platte kwasten van Amsterdam Acrylics met filament (type 600). De kwasten die ik op dat moment niet gebruik houd ik in een (weck)pot of kleine vaas. Ik heb er een aantal verschillende, dus ik kan ook de kleur van de pot/vaas toespitsen op de decoraties. Als palet gebruik ik vaak kleine bordjes van gerecycled karton. Die hebben een beetje diepte, dus water en medium drupt er niet van af – zoals bij een traditioneel plat palet. Ik houd mijn paletten vaak een beetje scheef als ik intens bezig ben dus dat is wel fijn. En de vierkante bordjes passen precies in de lade van mijn schildersezel. Voor het aanmaken van de verf, en tussendoor licht uitspoelen van de kwasten, heb ik altijd wat water bij. Een dun laagje in een (weck)pot, en reserve water in een neutraal flesje. Daarnaast heb ik schilderstape bij. Die gebruik ik:
Camera, statief en tablet Ja, ik heb een camera. Nee, ik ben niet in te huren als trouwfotograaf, haha. Het 'live' in 'live wedding painting' staat voor de performance, het ter plekke schilderen. Niet het 'life' painting, als in 'modeltekenen'. Mijn bruidsparen hoeven niet of niet lang te poseren, die kunnen lekker genieten van de dag. Die referentiebeelden zijn niet bedoeld voor een album of voor een after-movie; ik maak foto's en filmpjes puur ter referentie die ik bij kan houden als ik ga uitwerken. Want hoe handig het ook zou zijn in mijn vakgebied, ik heb helaas geen fotografisch geheugen. Het statief dat ik in ieder geval meeneem, is niet bedoeld voor de camera, maar voor een tablet. Het is een type dat veel gebruikt wordt in de muziekindustrie. Dan staat er bladmuziek op het scherm. Ik haal de micro-SD-kaart uit de camera, die gaat in het tablet. Hiermee kan ik snel schakelen en selecteren uit de foto's of video stills die ik net genomen heb ter referentie. Het statief kan ik in hoogte verstellen zodat het handig naast het schilderij op ooghoogte is. Of ik nu zit of sta. Dit is heel fijn, want dan heb ik een hand vrij. Als ik aan het schilderen ben heb ik in de ene hand al een palet en in de andere hand een kwast, dus óók nog het tablet vasthouden zou te veel kramp opleveren. Ik kan in het doek ook verschillende foto's combineren. Bijvoorbeeld als het bloemenmeisje erop mag, maar dat al vroeg naar bed moet, en jullie graag de eerste dans op het schilderij zouden zien. Overige Soms biedt de locatie een tafeltje aan, maar meestal is dat niet nodig. Als ik er eentje nodig heb (bij het grootste formaat doek), dan neem ik zelf een inklapbare mee. Die is stevig, precies het goede formaat en een fijne hoogte. Ik kan er al mijn materialen op kwijt en de overige spullen passen eronder. Maar met mijn huidige set-up is er meestal geen tafel nodig. Een stoeltje is vaak wel fijn als ik aan het uitwerken ben. Ik neem een klein (schouder)tasje mee met persoonlijke dingen, zoals mijn mobiel, pasjes, zakdoekjes etcetera. De mobiel gebruik ik soms ook tussendoor om iets te fotograferen als tussendoor iets spontaans gebeurt, zoals een leuke hond die voorbij rent. 2. Eventueel – afhankelijk van setting en wensenBuiten of binnen Hebben jullie een prachtig zonnige bruiloft in een boomgaard, in festival setting, of romantisch op het strand? Dan vraag ik of het mogelijk is om ergens in de schaduw een plekje te vinden/maken voor mijn werkplek. Ik kan in de auto helaas geen parasol incl. zware voet meenemen. Uiteraard neem ik wel zelf zonnebrand mee. Is er een kans op regen? Ik heb het niet snel koud, ben niet van suiker, maar ik werk dan wel het liefst onder een overkapping of tent. Dat de verf niet uitloopt en mijn apparatuur veilig droog is. Over wat voor ondergrond hebben we het? Lekker natuurlijk in het gras, op gehuurde vlonders, zand, kiezels, een marmeren kasteelvloer of tegels? Als het handig is eventuele verfdruppels op te vangen, neem ik graag een kleedje of een stuk vinyl mee voor onder de ezels. Wat er qua kleur en materiaal het beste past bij de setting. Als de gewenste plek een hele ruwe grond heeft, zoals grote stenen, overleg ik graag even wat de opties zijn. Licht Is jullie bruiloft in een sfeervolle, donkere ruimte, of willen jullie dat ik pas later op de dag kom om bijvoorbeeld het diner of jullie eerste dans te schilderen? Dan neem ik ook een van mijn schilderslampen mee. Die klem ik vast op de ezel en zijn van het merk Daylight. De stang is flexibel, kan ik alle kanten op buigen. De lamp heeft verschillende standen qua intensiteit. Zo kan ik de kleuren nog goed zien en maak ik niemand per ongeluk paars of oranje. De haspel gaat ook mee voor de zekerheid, maar een stopcontact dichtbij is handig. Ik heb verschillende modellen, het kan zijn dat ik de lamp op de foto hieronder meeneem, of de duo lamp, die in twee richtingen te splitsen is. Thema en kleuren Ook een beetje jammer: heb je net jullie droombruiloft met zorg samengesteld, en is alles blauw, kom ik aan in volledig rood. Om mijn werkplek goed af te kunnen stemmen op jullie zorgvuldig gekozen thema of kleurenpalet, heb ik een brede selectie aan mogelijke stukken stof/lakens die bij mijn werkplek passen. Van olijfgroen tot goud met decoraties, van bordeauxrood tot natuurlijke tinten. Mijn kleding spits ik ook graag toe op de dresscode of het thema. Sommige bruidsparen hebben een hele specifieke smaak, zoals een Viking- of James Bond-thema. Heerlijk vind ik dat. Ook als het niet zo uitgesproken is, laat me gerust weten hoe ik er goed bij pas. Bijvoorbeeld “casual”, “kleurrijk” of “glitter”. Timelapse camera en statief Het statief dat ik eerder noemde, houdt het tablet met foto's vast. Als ik een extra statief meeneem, is dat om het proces te filmen, met mijn spiegelreflex-camera of Gopro. Standaard fotografeer ik drie momenten uit het proces. Als er ruimte is, maak ik ook een montagefilmpje van het proces. Dan kunnen jullie naderhand alle stappen zien, ook als jullie (logischerwijs) niet elke tien minuten zijn komen kijken. Er is dan wel wat meer ruimte nodig achter of naast mij, zodat de gasten niet struikelen over het statief. Vega(n) eten Vaak schilder ik tussen de 5 en 7 uur op locatie, ook rond etenstijd. En ook al ben ik soms zo gefocust bezig dat ik vergeet te eten en drinken, iets binnenkrijgen is natuurlijk wel een goed idee. Is een vegan maaltijd een optie bij jullie cateraar? Dan weet ik zeker dat ik het kan hebben. Soms ligt dat lastig, of is de aanvraag zo last-minute dat de cateraar er geen rekening meer mee kan houden, of als ik een verrassing ben, dan neem ik zelf wat te eten mee. En ik let heel goed op! Dat ik niet (alweer!) mijn verfwater voor jus d'orange aanzie! Geen aanrader, brrr. Je kan je voorstellen dat dit bij elkaar een paar vierkante meter inneemt. Ongeveer twee bij anderhalve meter is wel het minimum. Het is voor de compositie en samenhang van het beeld ook handig als ik af en toe twee stappen naar achteren kan zetten. En staan in de looproute naast de keuken of dichtbij een speaker, daar maak je me niet heel blij mee. Ik overleg dus graag wat een mooie plek is en bij jullie past. Of dat nu als een 'vlieg op de muur' in een hoekje is, of op een podium. De meeste van bovenstaand genoemde dingen neem ik mee in een grote rolkoffer, op het doek, de ezel en de eventuele inklaptafel na. Die koffer zal niet in je zichtveld zitten, maar die houd ik wel dichtbij, onder de tafel, of achter de ezel, verborgen door het tafelkleed. Daar kan ik even in grabbelen als ik iets nodig heb tussendoor. Twee dingen die ik eerst meenam, maar nu niet meer: Vernis Deze transparante laag beschermt het doek, tegen stof, vocht en verkleuring. Maar op zo'n hectische dag als je bruiloft, is vernissen niet handig. Vanwege de stank van vluchtige dampen: die wil je niet inademen. Of lichtjes ruiken als je net aan dat heerlijk diner begint. En niet elke bruiloft heeft in de avond een geschikte plek buiten om het doek te drogen, een overdekte plek waar het doek plat kan liggen en waar het niet erg is als de vernis erlangs drupt. Vernissen met een spuitbus voegt ongeveer een half uur aan droogtijd toe, en het biedt maar een dun laagje. Liever werk ik met een dikkere laag zijdeglans (zit tussen shiny glanzend en mat in) vernis uit een pot. Dat droogt zeker een dag. Wanneer men een premium pakket afneemt waarbij ik het doek verder uitwerk in de studio, verzorg ik wel een vernislaag. Mocht je een doek dat ik in één dag maak zelf willen vernissen, bekijk dan dit filmpje. Kwastenzeep Acrylverf is synthetisch, dus vieze kwasten met opgedroogde verf hebben eigenlijk een harde laag erop. Als ik het niet goed schoonmaak, beschadigt dat de haren op de kwasten en kan het zijn dat er kleine korreltjes meekomen als ik de kwast een volgende keer gebruik. Bij het schoonmaken van de kwasten wordt er veel gespetterd en gebruik ik fijne zeep die naar citroen ruikt. Maar dat kan ook wel even wat tijd innemen. Als ik het tussendoor zou doen, zou ik een kwast snel en kort moeten schoonmaken, waardoor er zeep in de kwast kan blijven zitten en dat stoot dan weer verf af. Daarnaast is het niet handig om na een lange dag schilderen de wasbak bij de wc te bezetten en daar alles uit te spoelen. Sommige locaties hebben ook prachtige wasbakken. Beter doe ik het thuis als ik alles tegelijk kan doen. Dan neem ik liever extra kwasten mee en kan ik me ter plekke richten op het schilderen zelf. Nog vragen? Heb ik iets gemist? Laat het me hieronder gerust weten! Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |