Elk jaar kruisen de politieke jongerenorganisaties in de plenaire zaal van de Tweede Kamer de degens in een groot debat. Dit was een mooie gelegenheid voor mij om het live schilderen op deze speciale locatie te mogen oefenen. Want zeg nou zeg, wanneer mag dat nou? Het PJO-ParlementBijna alle nationale politieke partijen hebben een jongerenafdeling; de PvdA, waar ik bij zit, heeft de Jonge Socialisten, D66 heeft de Jonge Democraten, Groenlinks heeft DWARS, ChristenUnie heeft PerspectieF etc. Van de partijen die een zetel in de Tweede Kamer hebben, mogen de PJO's (politieke jongerenorganisaties) meedoen aan het PJO-Parlement (alleen ROOD van de SP was dit keer afwezig). OPPOSITIE (van DENK) en JFVD (van Forum voor Democratie) deden voor het eerst mee. Het is een jaarlijks tweedaags event in en rondom de Tweede Kamer, waarbij alle verenigingen een fractie vormen en met elkaar onderhandelen over fictieve akkoorden. Op de eerste dag, 24 mei, maakte men kennis met elkaar en begonnen de onderhandelingen. Op 25 mei bereidde men zich voor (wie gaat er namens de fractie spreken? Waar kunnen we een compromis sluiten? Wie kan er goed interrumperen?) en vond het daadwerkelijke debat plaats in de plenaire zaal zelf. Live schilderenAan de onderhandelingen en voorbereidingen deed ik zelf niet mee; ik kwam alleen op 25 mei naar Den Haag. Natuurlijk had ik wel mijn eigen voorbereidingen: welk formaat schilderij neem ik mee? Welke materialen? Welke veldezel? Welke ondergrond schilder ik alvast op het doek? Dat laatste werd een lichtbruine kleur; zo kon ik vanaf een middentoon beginnen en bijvoorbeeld ook wit gebruiken als kleur. Met dank aan Bo Lemmens van de JS (die van tevoren had doorgegeven dat ik kwam, of dat oké was) mocht ik hier schilderen. Eerst met alle spullen (ezel, verf, een doek etc.) door de scanner bij de beveiliging, dat was al grappig. Toen we daadwerkelijk de plenaire zaal in werden begeleid was er even spanning: niemand mocht eigenlijk een flesje water mee de zaal innemen maar dat had ik toch echt nodig voor mijn (acryl)verf aan te kunnen maken. Toen ik dat uitlegde aan de dame van de beveiliging, en liet zien dat ik het helemaal prima vond om haar aanwijzingen te volgen, was het oké. Ik kreeg een plaatsje aan de rand van de zaal, bij een bankje (zodat ik kon zitten) en ik kon mijn werkplek gaan opbouwen. Diezelfde dame vond het daarna heel leuk om te zien hoe het werk ontstond. Rond een uur of 14 begon het debat. Terwijl (dag)voorzitter Benjamin Broekhuizen iedereen welkom heette en wat extra uitlag gaf, zette ik mijn eerste stroken op het doek. Hierboven zie je hoe het er al snel uitzag; een grove vlakverdeling zodat ik de compositie erop had staan en verder de details kon gaan uitwerken. Als je nat werkt, en snel veel grote vlakken wilt doen, kan er zeker in de beginfase nog wel eens wat spetteren. Uit voorzorg had ik daarom een stuk vinyl meegenomen dat ik onder mijn ezel kon leggen om alle eventuele vlekken op te vangen (wat uiteindelijk meeviel). Ik zou het fijne tapijt niet willen bezoedelen. Hierboven zie je mij werken, toen het schilderij alweer wat verder was (na de pauze tussentijds). Er werd flink gedebatteerd en geïnterrumpeerd, en de grappen vlogen door de zaal. Ik vond het leuk om mee te kunnen luisteren. Voor veel jongeren was ook het heel speciaal om voor het spreekgestoelte te mogen staan en de Kamer toe te mogen spreken. Zo stond ook tijdens het PJO-parlement de livestream aan en wie weet wie er allemaal meegekeken en -geluisterd heeft. Zoals je kon zien had ik geen schort mee, dus ik moest ook zorgvuldig letten op eventuele verfvlekken op mijn jurk. Iets wat ik binnenkort wil aanpakken (misschien een schort met mijn naam erop?). Ik vond het best fijn om op locatie te schilderen en heb een snelle toets gehanteerd - als ik heel klein had zitten priegelen had ik er de meeste dingen niet op gekregen. Alle jongeren heb ik voornamelijk in een paar vlekjes erop gezet, als een impressie. Live werken an sich doe ik al vaker, bijvoorbeeld bij congressen of rechtszaken, maar ter plekke aan de slag met verf en doek is nog relatief nieuw voor mij. Hieronder twee details uit het uiteindelijke schilderij, waarbij je de interruptiemicrofoon en het gedeelte met de spreekstoel, de voorzitter en jury kan zien. Er werd namelijk ook gestreden om een bokaal voor de beste fractie en een prijs voor de beste individuele debater. Uiteindelijk ging de SGPJ met de wisselbeker naar huis. InterviewMaandag vijf mei (gisteren als ik dit type) kwam het interne magazine de Kamerbode uit, met informatie over zaken die in en rondom de Tweede Kamer gebeurd zijn of gaan plaatsvinden. Er was ook plek voor een stukje over het PJO-parlement met wat input van mij over hoe het was om er live te schilderen. Toen ik contact had met de redactie kreeg ik doorgestuurd dat Hans Versfelt een keer in 2013 de Kamer heeft geschilderd, vanaf de publieke tribune. Dat vond ik ook erg interessant om te zien. Zijn werk kun je hier bekijken Ik heb aangegeven dat ik het interessant zou vinden om ook een keer de Eerste Kamer te vatten in verf, maar hoe ik dat ga aanpakken moet ik nog even uitzoeken. Er ontstaan nu plannen voor hier en daar live schilderen. Hoe dat verloopt zul je in een later blog kunnen lezen. Het lijkt me ook heel leuk om dit in opdracht te kunnen doen, bijvoorbeeld bij de opening van een restaurant, tijdens een bruiloft of kunstbeurs. Voor nu vond ik het een mooie kans om te oefenen, en toen ik het resultaat deelde, bleek er ook interesse te zijn in mijn schilderij. Dus die is nu zo goed als verkocht! Interesse in een schilderij laten maken, live op zo'n bijzondere locatie, of bijvoorbeeld tijdens jullie bruiloft? Neem een kijkje op mijn pagina over live paintings. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |