Nu de gemeenteraadsverkiezingen voorbij zijn, en er toekomstplannen worden gemaakt, komen allerlei organisaties en bedrijven met hun wensenlijstjes langs bij de verkenners. Deze drukte mocht ik verbeelden voor de Rotterdamse editie van het Algemeen Dagblad. Bij redactionele illustraties gaat het vaak om korte deadlines, en zeker bij een actueel onderwerp zoals hier. Gelukkig hoefde het niet gelijk binnen een paar uur af (wat ik soms wel kan doen), dus ik had de ruimte om eerst wat verkennend te schetsen, voor zowel de compositie als details. Eerst had ik voornamelijk wat vrij simpele aanzichten en poppetjes bedacht, om daarna te proberen hoe ik die kan tweaken om het wat interessanter te maken. Voor het grootste gedeelte van het schetsen probeerde ik te achterhalen hoe ik de verschillende sectoren het beste kon verbeelden. Ik weet wel dat de haven niet gelijk achter de Coolsingel ligt, maar een kraan met een container vol ideeën geeft de compositie wel een fijne dynamiek. En wensen kunnen op lekker lange lijstjes geprint worden, waardoor er weer anderen in verstrikt kunnen raken. Of misschien heb je zelfs een steekkar nodig om dozen vol papierstapels te kunnen verplaatsen. Soms houd ik me nog een beetje in qua stijl en vormen; ik werk veel voor zakelijke klanten en wil meestal een netjes uitgewerkt, communicatief beeld aanleveren. Hier gaat het ook zeker wel om leesbaarheid, maar ik wilde uitproberen in hoeverre ik lichaamsverhoudingen en dergelijke kon overdrijven, om het totaalbeeld een wat luchtigere sfeer mee te geven. Ik werk graag in een combinatie van analoog en digitaal; dan heeft het wel nog de fijne vloeiende lijnen van mijn hand, maar kan ik alles opschonen, kleine details bewerken en gemakkelijk kleur en textuur toevoegen. Het lijnwerk deed ik op stevig, A3-formaat papier, met zwarte brushpennen van Sakura (waar ik de laatste tijd ook mijn rechtbanktekeningen mee maak). Na inscannen en alles samenvoegen probeerde ik eerst de schaduwlaag uit; dan kan ik kijken of die licht-donker-verdeling past in de compositie. Daarna kwamen de kleuren. Niet te veel verschillende; dan wordt een beeld sneller een geheel. Hierboven zie je het digitale gedeelte stap voor stap. Benieuwd naar wat er allemaal staat? Je kan dit premium artikel ook online lezen, hier, via de site van het AD. Zoals je helemaal bovenaan kan zien, kwam hij ook lekker groot weer in de papieren editie, op 10 april. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |