Stichting HomePlan bouwt huizen voor de allerarmsten in ontwikkelingslanden. Dat doen ze nu al twintig jaar, en in het kader van die verjaardag wilden ze graag laten zien hoe ze werken en wat er in die jaren allemaal is bereikt. Dat heb ik voor HomePlan mogen samenvatten in een animatie van ongeveer twee minuten. Benieuwd hoe ik zo'n animatie vormgeef? Dat licht ik allemaal toe in deze blog. In dit geval is de stichting bij mij terecht gekomen via het projectbureau Kunst & Werk van mijn oude academie. Een animatie laten maken is vaak niet iets wat het eigen team kan, en dan helpt bemiddeling via een kunstacademie om een jonge creative professional te vinden die dat graag oppakt. Wat mij aansprak is het sociaal-maatchappelijk tintje; HomePlan doet goed werk en behaalt hele concrete resultaten door voor onderdak te zorgen. Daar zet ik graag mijn verbeeldingskracht voor in. Conceptfase Een animatie is een communicatiemiddel, dat tekst en beeld (en muziek) combineert. In vrij korte tijd kun je aandacht vragen voor je organisatie, een kernboodschap en sfeer overbrengen. De basis was voor HomePlan het communicatierapport dat ze hebben geschreven over wat er nu in die twintig jaar bereikt is. Om dat precies te kunnen weten, heeft de Shared Value Foundation veldonderzoek gedaan in Zuid-Amerika en zuidelijk Afrika, waar HomePlan actief is. Daarbij is niet alleen gekeken naar de staat van de huisjes, maar ook naar de impact van zo'n huis. Ik kreeg een sneak preview van alle informatie, zodat ik de belangrijkste punten eruit kon nemen. Ook niet onbelangrijk: elke organisatie heeft een eigen manier van communiceren, een eigen stem. Dan is het belangrijk dat een animatie qua woordgebruik en beeldtaal daar goed bij aansluit. Zo heeft Revista voor HomePlan recent een nieuwe huisstijl ontworpen en, zoals professionele grafisch ontwerpers dat doen, daarbij kleuren, een vormtaal, lettertype en dergelijke vastgesteld. Dat soort richtlijnen zijn voor mij als illustrator/animator ontzettend handig om toe te kunnen passen, waardoor alles fijn één geheel wordt en de animatie bij de organisatie past. De eerste stap van het vertalen van al die informatie naar de basis van een animatie is het script, samen met het storyboard. Dat wil zeggen dat er eerst een opzet komt van wat de voice-over zal vertellen, samen met schetsen van wat in beeld komt te zien. Zo kan ik in een vroeg stadium al met een opdrachtgever overeenkomen wat er verteld gaat worden en hoe het verhaal eruit ziet, voordat alles uitgewerkt is. Sommige organisaties leveren het liefst al een conceptscript aan, andere weer meer uitgebreidere informatie. In ieder geval zal ik de tekst enigszins herschrijven (en vaak veel inkorten; niemand wil een langdradig verhaal) zodat die geschikt wordt voor animatie. Hierboven zie je hoe een (deel van het) storyboard eruit ziet. Tekst en beeld kunnen elkaar versterken, en sommige dingen passen beter in een voice-over dan in beeld, en andersom. Elk heeft een eigen sterke kant. Zo hoeft een voice-over echt niet alle cijfertjes en gegevens op te noemen, en kun je in beeld veel vertellen met symbolen of beeldspraak. Voor deze animatie heb ik voornamelijk gekozen voor een wat minimalistische stijl, die qua vormtaal aansluit bij de vernieuwde huisstijl van HomePlan. Hier zie je ook dat het grotendeels om iconen gaat, en dat er ook kleine stukjes tekst in beeld komen te staan. Dat past goed bij een informatieve animatie, waarmee je op een professionele manier wil laten zien wat er allemaal bereikt is. Buiten het storyboard en script werk ik in de conceptfase van een animatie ook aan een stijlvoorstel. De dikte van de lijnen (of misschien juist alleen maar kleurvlakken), wat voor kleuren, hoe gedetailleerd de illustraties worden, met wat voor techniek het is uitgewerkt; dat is voor een groot deel bepalend voor het gevoel dat de beelden over brengen. In het script en storyboard wordt de inhoud bepaald, bij het stijlvoorstel de vorm. Wanneer een organisatie nog wat zoekende is qua vormtaal, maak ik in deze fase eerst drie voorstellen, waaruit de opdrachtgever dan kan kiezen wat het beste bij de boodschap past. Zoals je misschien al in de rest van mijn werk heb gezien heb ik niet één stijl, maar ligt mijn kracht juist in het toespitsen van de uitwerking op de klant, zodat dat de boodschap versterkt. In dit geval was de huisstijl vrij duidelijk te handhaven en maakte ik onderstaand stijlvoorstel: Uitwerking Zodra ik het script, storyboard en stijlvoorstel af heb, bespreek ik dat met de opdrachtgever. Op een dergelijk tussenmoment is het goed om alles even door te lopen en eventuele feedbackpunten mee te nemen. Zo is de schets die je hierboven zag met de tornado en het versterkte huisje bijvoorbeeld uit het storyboard gehaald, een andere scène toegevoegd, zijn er wat kleine dingetjes qua tekst veranderd en hier en daar wat cijfers aangescherpt. Bij een akkoord op dit alles kan ik met het echte 'productie'werk beginnen. Voordat je wat kan laten bewegen, heb je eerst onderdelen nodig. Voor een animatie zijn dat de illustraties, het artwork. Hierboven zie je hoe ik in Adobe Illustrator de verschillende scènes stuk voor stuk ben gaan uitwerken. Aangezien er ook hier en daar wat tekst en cijfers in beeld stond, heb ik dat ook allemaal in Adobe Illustrator uitgewerkt. Het voordeel van dit programma is dat alle afbeeldingen vectorieel zijn. Dat wil zeggen dat het digitale kleurvlakken en lijnen zijn, die je oneindig groter of kleiner kan maken. Als die uit pixels zouden bestaan, zou het vergroten van een illustratie dat beeld wazig (en dus lelijk en zeer onprofessioneel) maken. Wat technisch gezien handig is, is dat ik vervolgens alle losse afbeeldingen in aparte lagen splits, en die over elkaar in één bestand overzet. Dat komt er dan uit te zien als het screenshot hier linksonder. Dat lijkt misschien een warboel, maar daarbinnen is alles netjes geordend. Elke laag heeft een eigen naam gekregen, zodat ik die handig los van elkaar kan bewerken en animeren. Het artwork importeer ik vervolgens in Adobe After Effects. Dit is een fijn programma voor videobewerking en animatie, en werkt goed samen met Illustrator omdat ze beide van Adobe zijn. Ik begin eerst met de juiste lagen aan elkaar te koppelen en de scènes in aparte composities te zetten. Eerst de belangrijkste overgangen. en vervolgens werk ik steeds verder door tot alle kleine onderdelen bewegen. Men vraagt wel eens hoe lang ik over een animatie doe: dat is grotendeels afhankelijk van het detailniveau. Niet alleen van de illustraties, maar ook van de bewegingen. Hoe gedetailleerder de animatie en hoe meer losse onderdelen los van elkaar wat leuks doen, hoe arbeidsintensiever. De leidraad van de timing is de voice-over. Elke scène koppel ik aan de zin(nen) waarover die gaat. In dit geval is de animatie ingesproken door de professionele Jelle Amersfoort. Met hem besprak ik eerst de wensen van HomePlan, het script en de sfeer van het beoogde resultaat. In dit geval droeg HomePlan Jelle aan voor de voice-over, maar vaak bespreek ik met de opdrachtgever de opties en demo's van stemacteurs en - actrices, zodat we samen voor de meest passende stem gaan. Tijdens het uitblokken en animeren bleek dat een van de laatste scènes - over de aanbevelingen uit het onderzoek - wat leeg werd aangezien er vrij veel tekst is, maar er maar vier icoontjes in beeld komen. Wanneer er niks in beeld gebeurt, is dat saai en raak je je kijker kwijt. Daardoor besloot ik nog extra artwork te maken, die steeds als toelichting op de iconen in beeld komt, en ook nog eens een beetje geanimeerd wordt. Dat was een goeie keuze, want de scène is nu wat voller en veel interessanter. Resultaat Wanneer ik alles uitgewerkt heb, leg ik het voorlopig eindresultaat nog even voor aan de opdrachtgever. Net als tijdens het tussenmoment sta ik dan nog open voor eventuele feedback, zodat we het een en ander nog aan kunnen scherpen. Veelal is die feedback dan iets waar de opdrachtgever meer expertise over heeft dan ik, bijvoorbeeld een specifieke wens van de doelgroep, of een bepaald feitje over de eigen organisatie. Wat ik soms bied als extra service of optie is dat een aantal afbeeldingen of onderdelen uit het artwork als losse afbeeldingen gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld in documenten, blogs, op social media etc. van de opdrachtgever. Hierboven dan ook een paar voorbeelden daarvan. Symposium Ik was zelf tevreden met de animatie, die vervolgens op het symposium van Homeplan gepresenteerd werd. Afgelopen donderdag, 29 juni, vond dit plaats in het Academiegebouw, in Utrecht. Een prachtige locatie, met een historische zaal en een binnenhofje direct onder de Dom. Tijdens het symposium werd besproken wat HomePlan allemaal bereikt heeft, en nog van plan is de komende jaren. De zaal zat vol met connecties, donateuren en sympathisanten. Als opening werd er een filmpje gepresenteerd dat opgenomen was in de landen waar HomePlan actief is. Je ziet een huis opgebouwd worden, en hoe blij de mensen ermee zijn. Tijdens het symposium bespraken de onderzoekers van de Shared Value Foundation, die dus op locatie zijn geweest, de resultaten en Herman Wijffels was gevraagd om het een en ander te vertellen over ontwikkelingen in de goede doelen-sector. Daarbij gaat het tegenwoordig voornamelijk om impact, precies dat wat HomePlan nu heeft laten meten en zo transparant mogelijk over wil zijn. Mijn animatie werd als afsluiting gepresenteerd. Mocht je meer willen weten over de specifieke resultaten en bijvoorbeeld even verder willen lezen in het communicatierapport, klik dan hier. Hopelijk heeft deze blog duidelijk gemaakt wat er komt kijken bij het laten maken van een animatie. Mochten jullie ook geïnteresseerd zijn in een korte animatie voor jullie organisatie, neem dan even vrijblijvend contact op en dan kijk ik graag wat ik voor jullie kan betekenen. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |