Het is alweer een maand geleden, maar op 12 augustus zaten we met een groep tekenaars weer een aantal modellen te bestuderen. Dit keer was het thema 'Legend of Zelda'. In deze korte blog een overzicht van mijn schetsen. Hierboven een impressie van de sessie, met de gekostumeerde modellen op de voorgrond. Ik zit achterin, die met dat lichtblauwe jurkje. Voor meer informatie kun je op de afbeelding klikken, die leidt naar de Facebook, maar je kan ook meer informatie vinden over Schetssessie 2.0 op de website. Aangezien ik al een tijdje meega, heb ik de vorige keer met een vergelijkbaar thema ook meegetekend. We tekenen wat af, met zijn allen. Desalniettemin blijft het een interessante oefening; de houdingen en props zijn toch weer anders. Daarbij was het de eerste keer met een mannelijke Link; eerder was het model een genderbender. Toevallig had ik het bij mijn vorige blog, over de schetssessie van juli, even over die sessie, nog voordat ik wist dat het deze keer weer in het The Legend of Zelda-universum zou plaatsvinden. Voor wie het niet kent; de paarse dame is Prinses Hilda (zus van Zelda), en de groene meneer heet Link. Alhoewel de games erg populair zijn, heb ik het zelf nooit gespeeld. Ik vind de uiteenlopende thema's altijd een uitdaging, en ik ga eigenlijk alleen echt niet naar de schetssessies als ik niet kan, bijvoorbeeld ergens ingepland ben. Los van of ik iets ken, leer ik alleen maar meer door extra oefening, dus ook als je niet die hard fan bent van zoiets als The Legend of Zelda is een dergelijke sessie ook nog steeds interessant. In het begin poseerden de twee gekostumeerde modellen samen, maar vaak vind ik het fijner om binnen zo'n korte tijd me te richten op één model. Zoveel kun je nu ook weer niet schetsen binnen plusminus zes minuten. Voel je vrij om mijn schetsen als referentiemateriaal te gebruiken - maar je leert natuurlijk veel meer als je zelf komt meetekenen. Alle niveaus zijn welkom! Elke editie werk ik met andere materialen. Dit keer heb ik uitsluitend met brushmarkers gewerkt; een kleur per personage en een lichtgrijze. Voor de verhoudingen zet ik eerst een ruwe schets met het lichtgrijs en naderhand maak ik er de schaduwen mee. Hier en daar heb ik ook nog een extra donkerdere kleur rood en een zwarte stift gebruikt, naast de drie basiskleuren. Het papier is een A3-formaat schetsblok van 200 grams gerecycled papier (merk: Fabriano). Ik ben an sich best blij met hoe de kleuren zo uitgekomen zijn, maar tussen de poses van een paar minuten en die van 10-15 minuten zit weinig verschil qua hoeveelheid details die ik erin kwijt kon. Na de poses met de gekostumeerde modellen kwam ook nog een jongedame poseren. Volgens mij belichaamde zij een soort fantasiewezen, een great fairy. Maar zoals ik zei; ik ken het allemaal ook niet zo uit mijn hoofd. Maar het blijft een goeie oefening om lichamen van allerlei formaten en verhoudingen te oefenen; spiermassa, vet, haren, licht- en schaduwinval. Als je een geloofwaardige illustratie of animatie wil kunnen ontwerpen moet je de basis kennen. De volgende editie is alweer op 23 september, klik hier voor meer informatie. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |