Het lukt me niet vaak meer, naar de schetssessies in Breda gaan, gezien die altijd op een zaterdagmiddag zijn. De laatste tijd heb ik in het weekend vaak evenementen waar ik dan live teken, of live schilder als het bijvoorbeeld een bruiloft is. Maar áls ik kan, is het altijd gezellig en kan ik weer van alles oefenen. Dit keer had de sessie een Japans thema: in de eerste helft tekenden we een bushido, een soort samurai. Een jongeman die zelf een kostuum heeft ontworpen en gemaakt in deze stijl. De tweede helft tekenden we een vrouwelijk naaktmodel met kimono aan en diverse props. Ik probeer doorgaans het materiaal per sessie af te wisselen. Soms werk ik met stiften, soms met pennen, maar het was alweer even geleden dat ik alleen met een potlood heb getekend. Het papier was niet heel speciaal of dik, zonder textuur, op een formaat dat tussen A5 en A6 in zit. De scans heb ik licht bewerkt, het contrast daarvan wat aangedikt, zodat de lijnen beter zichtbaar zijn. Nu werk ik tegenwoordig veel op mijn iPad, dan heb je alle kleuren en soorten kwasten/stiften bij de hand, zonder dat je vlekken maakt, maar analoog tekenen blijft fijn. Misschien is deze reeks ook speciaal voor de mensen die vinden dat ik niet kan tekenen "want dat apparaat doet het voor je", haha. Zo had ik een tijdje terug een discussie op instagram met een rechtbanktekenaar uit Amerika die een timelapse zag van mijn werk en het vreselijk vond! Want de machine deed al het werk. Nee, ook bij digitaal tekenen zet je zelf elke streep, maak je elk vlak met je hand. Het is niet alsof ik met de iPad een foto maakte en die dat automatisch overzette. Zoals je kunt zien heb ik vooral het bovenlijf getekend. Dit is niet een kwestie van slecht plannen; bij beginnende tekenaars zie je wel eens dat ze bovenaan bij het hoofd starten en dan beneden op het papier niet goed uitkomen met de ruimte en dan maar de voeten "af moeten hakken". De schetssessie is goed bezocht en ik zat dit keer op de tweede rij, aan een tafeltje achter een bank. Het voordeel is dat je tekenblok kan rusten op het tafeltje, maar er zitten wel mensen voor je dus dan zie je gewoon de voeten niet. Bij onderstaande pose ben ik even ergens anders (op de grond) gaan zitten zodat ik goed zicht had. Na een gekostumeerd model is de overgang naar een (semi-)naaktmodel toch altijd even wennen. Het is wat eleganter, de lijnen komen preciezer, en je hebt wat meer afgeronde vormen. Het vrouwelijk model was zelf van Aziatische afkomst. Soms vind ik dat eerlijk gezegd wel lastig bij bepaalde thema's. Bij een Aziatisch thema voelde ik me alsof ik een beetje oriëntalistisch bezig was. Zo hadden we ook een keer een "jungle" thema, met een donker vrouwelijk model. Aan de andere kant zou het ook niet oké zijn als je iedereen zou whitewashen. En ik teken graag diversiteit, zeker. En het model nu dacht ook goed mee over dynamische poses met de kimono. Het donkere model is later nog bij een "superhelden"-thema langsgeweest (toen kon ik helaas niet), omdat ze ook een mooi gespierde schouderpartij had. Dan ligt wat minder de focus op etniciteit maar vooral om krachtige poses. Mensen zijn meer dan alleen hun afkomst. Zoals je hierboven kunt zien heb ik een foutje gemaakt met het doornummeren, oeps, haha. Bij het vrouwelijk model heb ik vooral proberen te oefenen met lichtinval en schaduw. De meeste poses duurden vijf minuten, sommige tien. Al zie ik dat niet altijd aan mijn schetsen af; een langere pose is vaak niet per se beter getekend dan een kortere. Kun jij raden bij welke poses ik tien minuten heb getekend? Mocht je een keer willen meetekenen, houd dan de Facebookpagina van Schetssessie 2.0 in de gaten. Tekenaars van alle niveaus zijn welkom. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |