De laatste maanden is het onderwijs flink veranderd. Meer online, een hele jaargang die grotendeels soort van automatisch geslaagd was, maar altijd met het beste voor de kinderen in het achterhoofd. Voor de meest recente editie van LAVA, het ledenblad van de JS, mocht ik drie illustraties maken. Een coverbeeld, en twee illustraties bij artikelen. De thema's van de artikelen lagen uiteen, maar hadden allemaal iets met onderwijs te maken. Vanuit de redactie kreeg ik het kleurenpalet aangeleverd, daar probeer ik altijd zo goed mogelijk rekening mee te houden. Zeker als ik meerdere illustraties voor hetzelfde blad mag tekenen, levert dat al snel een bij elkaar passend geheel op. Dit keer heeft het blad wat zoete pastelkleuren: lichtblauw, lichtroze en lichtoranje. Daarmee kon ik aan de slag. Voor de cover kreeg ik vrijheid om zelf te bedenken wat erop mocht, van de twee artikelen kreeg ik al een voorlopige versie. Ik liet me inspireren door de switch naar online deze maanden en probeerde de schets n.a.v. feedback wat toe te spitsen op andere ontwikkelingen, buiten corona om. En hey, alle jongeren gebruiken poepemoji's dus dan gebruik ik die er toch lekker in. Of ik bij redactionele klussen pas op het einde aan de slag kan? Nee, hoor. Het artikel hoeft nog niet helemaal af te zijn. Ik kan wel door die ruwe tekst heen kijken. Een samenvatting of een aantal woorden over de insteek is vaak ook al voldoende; als ik bijvoorbeeld voor de krant werk moet het artikel vaak nog geschreven worden, gezien je dicht op de actualiteit zit. Dit ledenblad kwam eerst vier keer per jaar, nu nog maar een keer per jaar. Dus dan heb je wat meer tijd, maar moet het beeld ook tijdlozer zijn. In het blad staan artikelen die voornamelijk door de leden zelf geschreven zijn, interviews met relevante experts en je vindt er updates over de vereniging in. Dit was de eerste editie die ik toegezonden kreeg als illustrator (en verder niks). Het is vrij normaal dat je een fysiek exemplaar van je werk krijgt als dat gedrukt wordt, maar normaliter kreeg ik de LAVA sowieso al. als lid. Afgelopen december liep mijn lidmaatschap af omdat ik in september 28 ben geworden, en dan ben je te oud, haha. Zo oud. Overal rimpels. Nee, valt nog best mee. Het eerste artikel ging over de Holocaust in het onderwijs. Dat vond ik wel een mooi passend thema, nu we 75 jaar bevrijd zijn. Hoe nemen we de lessen van oudere generaties mee? En staan we wel open voor de informatie over wat er allemaal gebeurd is? Zoals je kunt zien heb ik in deze reeks illustraties gewerkt met arceringen voor de schaduwen. Ik zit de laatste tijd wel in de streepjes, haha. Als ik die in een iets donkerdere kleur eroverheen leg, geven ze het beeld wat diepte en textuur zonder meteen rauw zwart te zijn. Daarnaast heb ik bij alle drie een lichte grain (korrels) in de grotere vlakken gebruikt, kun je die herkennen? Voor het tweede artikel heb ik wat meer moeten "puzzelen" (snap je, haha, ik probeerde o.a. puzzelstukjes uit) bij het thema. Uiteindelijk combineerde ik twee elementen uit de tekst met elkaar: de druk die op de leraren terecht komt, en de labels die kinderen in het passend onderwijs krijgen. Vind je dit blad interessant klinken? Het staat nu, terwijl ik deze blog type, nog niet online maar dat komt het uiteindelijk wel. Klik hier voor het overzicht van de LAVA. Hier kun je ook door oudere edities bladeren, waar ik wel vaker voor geïllustreerd heb. Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |