In Augustus komt er weer een Zomerschool aan, georganiseerd door de JongWBS (de jongerenafdeling van de Wiardi Beckman Stichting) en de Jonge Socialisten in de PvdA. Het thema staat hierboven al: Dilemma's van de Toekomst - Nederland in 2050. Net als de vorige jaren werd ik gevraagd om hier promotiebeelden bij te ontwerpen.
Nederland in 2050
Denk aan onderwerpen als digitalisering, The Internet of Things, autonome auto's, robotisering en een circulaire samenleving. Waar gaan we naartoe? De Zomerschool dient steeds als verdiepende activiteit, een beetje inhoud tijdens een mooi weekend. Nadenken over hoe het straks is als wij oud zijn en hoe we in kunnen spelen op actuele ontwikkelingen. Wat is de rol van sociaaldemocraten daarbinnen?
Voorafgaand aan zo'n Zomerschool denken de deelnemers alvast na over het onderwerp, en zetten hun eigen gedachtes op papier (of in pixels/audiowaves). Tijdens het weekend ga je met elkaar in gesprek, komen er diverse sprekers aan het woord en werk je in groepjes een idee uit tot een presentatie, dat verder uitgeschreven kan worden in een essay. Heel praktisch aan de slag, maar wel steeds met sociaaldemocratische idealen en principes in het achterhoofd.
Ontwerpproces
Van de organisatie ontving ik het thema - als een van de eersten, altijd leuk, zo'n sneak preview. Daar ging ik eerst een beetje over brainstormen. Wat past er allemaal bij qua beeld? En, ook belangrijk: hoe kan ik één beeld/concept in verschillende formaten uitwerken? Zoals ik in de blogpost van vorig jaar uitlegde: het is handig als het in allerlei verschillende varianten kan werken. Bijvoorbeeld langwerpig voor een Facebookbanner (zoals bovenaan deze blog), maar ook staand, voor een poster. En na afloop als voor- en achterkant (kaft) van het boekje met alle essays. In alle varianten moet de benodigde informatie leesbaar zijn en de compositie meewerken. Dat neem ik mee in de ontwerpfase.
Zodra ik een redelijk beeld in mijn hoofd had van welke kant ik op wilde, ging ik dat uitschetsen. Vaak bestaan mijn eerste schetsen maar uit een paar streepjes, en hier en daar wat tekstuele notities. Aangezien bij mij boodschap en doelgroep voorop staat, in tegenstelling tot een compleet eigen stijl (alhoewel men meestal wel werk als het mijne herkent), bedacht ik me in dit geval: het moet niet al te organisch en gedetailleerd zijn. Eerder strak, dynamisch en rechte vormen. Een beeld dat bij me opkwam was dat van een netwerk, en dat van een moederbord. Daar ging ik mee aan de slag.
De 'dilemma's' kwamen terug qua knoppen, keuzes, die op zich weer met van alles in connectie staan - zoals de connectoren in een moederbord. De rondjes op het einden werden mensen, waardoor het een samenleving verbeeldt. Alleen; bij het direct verbinden van de lijnen aan de hoofden van de mensen leek het alsof ze aan een soort halsbanden werden opgehangen. Dat was iets te zwaarmoedig voor dit onderwerp. Daardoor heb ik de lijnen uiteindelijk verbonden aan het midden; de rondjes werden rompen. Ook vroeg de organisatie (want ik sta immers altijd open voor feedback in zo'n proces) of er machines en robotjes in terug zouden kunnen komen, aangezien die ook steeds meer deel uitmaken van de samenleving.
De uitwerking deed ik uiteraard ook digitaal, met het Adobe pakket. Bij een dergelijk thema past niet echt een uitwerking in traditionele technieken. Stel je maar eens een moederbord voor, geschilderd met waterverf.. Hierboven twee WIP's (work in progresses) van hoe ik het beeld opbouwde. Het gebruikte font (lettertype) is Andara Uppercase; redelijk recht, maar niet té. Dus paste mooi qua sfeer. Ook kwam het goed uit dat de lijndikte overal ongeveer gelijk is en ik die makkelijk even dik kon maken als de lijnen uit het beeld. Dat geeft wat meer consistentie, rust om naar te kijken. Voor de lijnen volgde ik bijvoorbeeld ook een diagonaal raster, zodat daar overal eenzelfde soort hoek in zit.
Het is misschien maar een klein puntje, maar wel een bewuste keuze: ik wilde de hand, die alles beslist, niet per se wit/blank/een specifieke huidskleur maken. Door het oranje herken je het zeker wel als menselijk, maar heeft dat geen implicaties over welke meerderheid/minderheid aan de knoppen zit. Zoals altijd eigenlijk wel werk ik vanuit een bronbestand: eentje waarvan de afmetingen groter zijn dan het eindresultaat. Zo kun je altijd nog een beetje schuiven. Kleiner is makkelijk, groter niet altijd (qua resolutie). Hieronder kun je zien hoe ik er o.a. een beetje flexibiliteit in heb gekregen, om het in verschillende varianten te kunnen zetten: waar het voor de Facebookbanner en de poster handig is om de datum en plaats van de Zomerschool te kunnen vermelden, blijft er een plekje over op de boekcovervariant. Het boekje komt namelijk uit ná het evenement, dus dan kan daar "Ideeën en Idealen #5" vermeld worden, als onderdeel van die reeks.
Mocht het je nu een interessant evenement lijken (ik ben er in ieder geval bij), meld je dan aan via de JongWBS. Updates zijn ook te volgen via het evenement op Facebook.
Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |