Nu we steeds meer online leven, komen we voor nieuwe dilemma's te staan. Heb jij bijvoorbeeld al geregeld wat er met al je foto's en social media-profielen mag gebeuren, als jij opeens komt te overlijden? Een project over bewustwording dus, over digitaal nalatenschap. De vraag kwam vanuit Bureau Morbidee, namens het lectoraat Zorg om Naasten van de Hogeschool Rotterdam. Er waren al drie concept-scenario's geschreven, fictieve situaties, met relevante vraagstukken waar je ook nu al tegenaan zou kunnen lopen. De scenario's zijn bedoeld om aan te zetten tot een gesprek en elk scenario eindigt dan ook met een vraag. Een volledige uitleganimatie was wat arbeidsintensief, dus spraken we af dat ik per scenario twee illustraties zou maken, waarvan de timelapse (de totstandkoming) bewerkt kon worden tot een filmpje. Ik dacht mee hoe we de scenario's om konden schrijven naar een die voor een voice-over geschikt is en ik maakte een paar eerste schetsen. Als ik aan een eigen project werk, maak ik wel eens hele ruwe schetsen. Maar als ik in opdracht werk, probeer ik altijd ervoor te zorgen dat aan mijn schetsen al goed af te leiden is hoe het eindresultaat eruit komt te zien. Het is natuurlijk mijn expertise om dingen voor me te kunnen zien. Ik kan natuurlijk niet van al mijn opdrachtgevers verwachten dat zij aan mijn kleine doodles van vier lijnen af kunnen leiden wat ik bedoel. Ook deed ik een stijlverkenning, om af te stemmen hoe de vormtaal eruit mocht zien. Dus wat voor soort sfeer de beelden zouden hebben: cartoony of juist meer realistisch? Na deze schetsfase hadden we een feedbackronde, waarbij ik mijn voorstellen voorlegde en de klant mee kon denken. We kozen samen qua stijl voor de middelste. Ik kon verder met de uitwerking, die ik in Procreate deed, op mijn iPad. De bewerking van de timelapsefilmpjes deed ik vervolgens in After Effects. De voice-over is ingesproken door Saskia Gerrits. Behalve het tekenen van de illustraties zorgde ik dus ook voor het: - briefen van de voice-over - timen van het bewegend beeld op de voice-over; - animeren van de letters (de titel, de vragen en de aftiteling); - uitzoeken van een passend achtergrondmuziekje; - vertalen van de tekst naar het Engels en het ondertitelen van de video's; - maken van een thumnbnail voor elke video. Als je geen losse thumbnail toevoegt, pakken YouTube en social media gewoon een willekeurig moment uit de video (of de eerste), dus dan heb je een raar of leeg beeld. Met een thumbnail krijgen mensen een idee van wat ze krijgen te zien en kunnen ze al de titel lezen. Mocht je meer willen weten over dit project? De pagina http://hr.nl/digitaalnalatenschap staat live sinds 28 januari, de Dag van de Privacy (Data Protection Day). Er is ook een video aan gewijd op Open Rotterdam en een artikel op Dutch Cowboys. Misschien vind je dit ook interessant:
1 Opmerking
12/16/2022 03:50:33 pm
Bedankt voor het delen van deze informatie over de digitale nalatenschap. Ik denk dat het in de toekomst erg belangrijk wordt om na te denken over wat je achterlaat op digitaal gebied. Wellicht nemen mensen dit nu ook al mee in hun testament.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |