Tijdens CrossComix staan strip en crossovers met allerlei aanverwante kunstvormen centraal. De grens oversteken, elkaar inspireren en beïnvloeden. Tijdens dit meerdaagse festival in Rotterdam waren er diverse lezingen, workshops, masterclasses, optredens en nog veel meer, allemaal in het thema "de Grote Oversteek", over de steeds groter wordende kloven in de samenleving. Op zaterdagavond sloot het programma af met muziek van Flip Noorman. Samen met een drietal andere tekenaars, tekende ik live op een Wacom Cintiq een illustratie per lied.
Van tevoren hebben we met de tekenaars, de organisatie en Flip doorgesproken wie wat wilde doen. Naast dat afstemmen konden we ook van tevoren nog even tijdens de sound-check de techniek uitproberen. Het voordeel van een Wacom Cintiq (een groot tekentablet) is dat je direct kan zien wat je tekent, waar je het tekent, en gekoppeld aan een laptop kon dat ook direct worden gestreamed. In de kleine zaal van de Rotterdamse Schouwburg had men een groot scherm voorbereid, met links en rechts een groot kruis. Zo kon er afwisselend op de kruisen en op het scherm - zelfs over elkaar heen - worden geprojecteerd, zodat het publiek goed mee kon kijken met wat er getekend werd.
Het eerste lied waarbij ik tekende heet "De stilstand gaat maar door", en daarbij maakte ik bovenstaande okergele illustratie. Bij de tweede, "Hoe vrij het westen is" onderstaande met schijnheilige Vrouwe Justitia.
Per lied tekenden we met twee tekenaars tegelijk, in wisselende samenstellingen. De andere tekenaars waren Marloes de Vries, Rob van Barneveld en Karida van Bochove. De uitdaging was voornamelijk om binnen de zeer beperkte tijd (bijvoorbeeld drie minuten) toch een interessant beeld in één keer op te kunnen bouwen. Te veel details konden niet, maar we hadden wel complete vrijheid wat we wilden tekenen. Aangezien er af en toe de beelden over elkaar heen werden geprojecteerd, kozen we soms ervoor dat de een voornamelijk in wit tekende, en de andere in kleur.
Af en toe kwam er ook een lied van Flip tussendoor waarbij niemand meetekende, maar waarbij visuals van Daniel van Nes te zien waren. Afsluitend droeg Flip samen met zijn muzikanten "Boogie Woogie in rood, geel en blauw", als referentie aan De Stijl van o.a. Mondriaan, voor. Het is een sensueel lied, dus hoe krijg je vierkante lijnen en blokken sexy? Rob tekende een stel van, dat in vloeiende lijnen uit Mondriaan-vlakken verscheen. Ik nam de ruitvorm van Victory Boogie Woogie (een bekend schilderij van Mondriaan) als basis en tekende in rechte lijnen en dame die zich uitkleedt.
Ik vond het een ontzettend leuke uitdaging. Niet alleen is CrossComix een mooi festival voor iedereen die het tekenvak een warm hart toedraagt, er zat ook lekker wat afwisseling tussen de sferen en teksten van de liedjes. Twee van de drie liedjes waarbij ik tekende waren ook nog vrij politiek geëngageerd, dus daar kon ik wel mijn ei in kwijt. Nog een keer, nog een keer!
Misschien vind je dit ook interessant:
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |