Renée van den Kerkhof
  • portfolio
  • blog
  • diensten
  • shop
  • over
  • in de media
  • FAQ
  • contact

Tweelingreclames

7/10/2015

0 Comments

 
Oke. Ik ben geen expert op het gebied van reclames. Maar wat ik wel kan: visuele patronen herkennen, analyseren. De laatste tijd viel mij op dat er wel erg veel tweelingbroertjes en -zusjes te zien zijn momenteel bij de Nederlandse reclames. Bij dezen de duidelijkste op een rijtje. Geen idee of in alle gevallen de frase "beter goed gejat dan slecht verzonnen" van toepassing is, maar ik wilde mijn favorieten (en alle goede dingen bestaan in drieën) even met jullie delen. En nee, ik kijk niet áltijd televisie - heb echt wel wat te doen - maar ik vind het wel fijn om het apparaat aan te hebben staan voor wat achtergrondgeluid als ik aan het werk ben.

1. Karvam Cévitam versus Teisseire

Foto
Karvam Cévitam ("GO! Een scheutje fantasie voor onderweg")
Foto
Teisseire Mix&Go (link naar Franse versie)
In beiden zijn er verschillende shots te vinden waarbij iemand knijpt in een compacte flacon waardoor er een felgekleurde vloeistof in flessen, gevuld met water, komt. We zien steeds de ranja "ingebracht" worden, en de handigheid van het "on the go" ranja maken wordt benadrukt. Daar wordt het gevoel van een sociale factor bijgevoegd: gezellig delen, samen ervaren. Geen idee of dit soort duidelijke kopieën eigenlijk wel goedgekeurd worden door de Reclame Code Commissie, maar ik zou als ik één van beide bedrijven zou zijn niet echt blij worden van een duidelijke rip-off van mijn reclame-idee. Maar dat komt wel goed, schatje.

2. Jumbo versus Keuken Kampioen

Foto
Jumbo ("kampioen handtekeningen zetten!")
Foto
Keuken Kampioen ("kampioen Hollandse gezelligheid")
Jezelf een kampioen (vul in) noemen in verschillende situaties. Deze twee reclames zijn ook overduidelijk familie van elkaar. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Jumbo er als eerste mee kwam, als inhaker met de "Trui van Toen" als eerbetoon aan Joop Zoetemelk, en dat Keuken Kampioen dacht dat ze wel een leuke inhaker op die actie zouden weten. Kan ik me voorstellen als een ander groot concern de helft van jouw bedrijfsnaam gebruikt in een campagne. Of misschien maakt Keuken Kampioen al langer reclame met dit soort frases en dan vind ik het niet erg origineel van Jumbo.

3. Amstel Radler versus LOI

Foto
Amstel Radler ("ik geef een rondje")
Foto
LOI ("conference call")
Bij deze afsluiter van het rijtje is het niet zozeer een iconische relatie (dat de reclames visuele broertjes lijken), maar eerder een van metonymische (aangrenzend in tijd en ruimte) aard, die ze met elkaar verbindt. De een als startpunt voor de andere. Het lijkt om één kantoor te gaan, waar een koelkastje met Amstel Radler wordt aangeschaft en het personeel olijk elke gelegenheid aangrijpt voor een rondje. Terwijl de businessdame danst op de grote tafel, komt er een conference call binnen van een grote zakenrelatie. De junior medewerker, die bijleert dankzij opleidingen van het LOI, neemt op en redt de deal. Geen idee welke eerder verscheen, en of dit bewust was, maar ik vond het een hilarische connectie die ik jullie niet wilde ontzeggen.

Mochten er in de toekomst dergelijke overeenkomsten tussen reclames me nog opvallen, kan ik eventueel een vervolg van deze blog opstellen. In de tussentijd: laat het me vooral weten wat je van dit rijtje vindt en of je zelf nog rare connecties tegen bent gekomen.

0 Comments



Leave a Reply.

    Blog

    Onderwerpen

    Blogcategorie animatie
    Blogcategorie auteursrecht
    Blogcategorie content marketing
    Blogcategorie drukwerk
    Blogcategorie expositie
    Blogcategorie interviews
    Blogcategorie live
    Blogcategorie modeltekenen
    Blogcategorie politiek
    Blogcategorie portret
    Blogcategorie proces
    Blogcategorie publicatie
    Blogcategorie rechtbank
    Blogcategorie redactioneel
    Blogcategorie schets
    Blogcategorie schilderen
    Blogcategorie verkiezingen
    Blogcategorie zakelijk
© 2015 Renée van den Kerkhof